Tuesday 14 August 2012

67. SURAH Al-Mulk

67. SURAH Al-Mulk
Dengan nama Allah, Yang Maha Pemurah, lagi Maha Penyayang
[1]
Maha Berkat Dia yang di TanganNyalah segala kerajaan. Dan Dia Maha Kuasa atas tiap-tiap sesuatu.
[2]
Yang telah mengadakan mati dan hidup, untuk Dia menguji kamu, siapakah di kalangan kamu yang lebih baik amalnya. Dan Dia Maha Kuasa, lagi Maha Pengampun.
[3]
Yang telah menciptakan tujuh petala langit berlapis-lapis. Kamu tidak akan dapat melihat pada ciptaan Tuhan Yang Maha Pemurah itu sebarang kecacatan. Maka lihatlah sekali lagi, adakah kamu melihat sebarang kecacatan?
[4]
Kemudian ulangilah pandangan dua kali, nescaya pandangan itu akan kembali kepadamu dengan hampa, sedang ia keletihan.
[5]
Dan demi sesungguhnya! Kami telah menghiasi langit yang dekat dengan lampu-lampu, dan Kami jadikan ia, alat rejaman terhadap syaitan-syaitan. Dan Kami sediakan pula bagi mereka azab neraka yang menjulang-julang.
[6]
Dan bagi orang-orang yang ingkar terhadap Tuhan mereka, disediakan azab neraka Jahanam, dan itulah seburuk-buruk tempat kembali.
[7]
Apabila mereka dicampakkan ke dalamnya, mereka akan mendengar daripadanya suara sedutan (mengerikan), sedang ia menggelegak.
[8]
Hampir-hampir saja ia berkecai disebabkan meradang. Tiap-tiap kali dicampakkan ke dalamnya sekumpulan, bertanyalah penjaga-penjaganya kepada mereka “Bukankah telah datang kepada kamu seorang pemberi amaran?”
[9]
Mereka menjawab “Benar! Sesungguhnya telah datang kepada kami seorang pemberi amaran, lalu kami mendustakan dan kami katakan, Allah tidak menurunkan sesuatupun, kamu hanyalah berada dalam kesesatan yang besar!”
[10]
Dan mereka berkata “Kalaulah kami dahulu mendengar atau memahami, tentulah kami tidak termasuk dalam kalangan penghuni neraka”
[11]
Akhirnya mereka mengakui dosa-dosa mereka. Bahkan tetap jua jauh bagi penghuni neraka.
[12]
Sesungguhnya orang-orang yang takut akan Tuhannya yang tidak terlihat, mereka beroleh keampunan dan pahala yang besar.
[13]
Dan sembunyikanlah ucapan kamu atau zahirkanlah ia. Sesungguhnya Dia Maha Mengetahui akan segala isi hati.
[14]
Apakah Dia yang menciptakan itu tidak mengetahui? Sedang Dia Maha Halus, lagi Maha Mengetahui!
[15]
Dialah yang menjadikan bumi bagi kamu, mudah dijelajahi. Maka berjalanlah di atas jalan-jalannya, dan makanlah dari rezekiNya. Dan kepada Dialah kamu dibangkitkan.
[16]
Patutkah kamu merasa aman kepada Yang di langit itu, bahawa Dia tidak akan menenggelamkan kamu ke bumi apabila ia bergoncangan?
[17]
Atau patutkah kamu merasa aman kepada Yang di langit itu, bahawa Dia akan menghantarkan kepada kamu ribut batu. Lalu kamu akan mengetahui bagaimana kesan amaranKu?
[18]
Dan sesungguhnya! orang-orang yang terdahulu daripada mereka juga telah mendustakan. Maka perhatikanlah, bagaimana kesan penolakanKu.
[19]
Tidakkah mereka memerhatikan burung-burung di atas mereka, yang mengembang dan menutup? Tidak ada yang menahannya (daripada jatuh) melainkan Tuhan Yang Maha Pemurah. Sesungguhnya Dia Maha Melihat dan Mengetahui akan tiap-tiap sesuatu.
[20]
Dan siapakah yang akan menjadi tentera bagi kamu, yang akan menolong kamu, selain Tuhan Yang Maha Pemurah? Orang-orang yang kafir tidak lain hanyalah berada dalam keadaan terpedaya.
[21]
Atau siapakah yang dapat menyediakan kepada kamu sekiranya Dia menahan rezekiNya itu? Bahkan mereka terus kekal dalam keadaan sombong dan tidak suka.
[22]
Dan adakah orang yang merangkak di atas mukanya itu, lebih terpimpin atau orang yang berjalan tegak di atas jalan yang lurus?
[23]
Katakanlah “Dialah yang menciptakan kamu, dan mengadakan bagi kamu pendengaran, penglihatan, dan hati. Amat sedikit kamu yang bersyukur”
[24]
Katakanlah lagi “Dialah yang mengembang-biakkan kamu di bumi, dan kepadaNyalah kamu akan dihimpunkan”
[25]
Dan mereka berkata “Bilakah yang dijanjikan itu, jika betul kamu orang-orang yang benar?”
[26]
Katakanlah “Sesungguhnya pengetahuan hanya ada pada Allah, dan aku hanyalah seorang pemberi amaran yang nyata”
[27]
Dan ketika mereka melihatnya menghampiri, berkerutlah wajah orang-orang yang kafir itu, lalu dikatakan “Inilah apa yang kamu minta!”
[28]
Tanyakanlah “Bagaimana pendapat kamu, jika Allah membinasakan daku dan orang-orang yang bersama-samaku, atau Dia memberikan rahmat kepada kami, maka siapakah yang dapat melindungi orang-orang yang kafir dari azab seksa yang tidak terperi sakitnya?”
[29]
Katakanlah “Dialah Yang Maha Pemurah, yang kami beriman kepadaNya, dan yang kepadaNya kami berserah diri. Maka kamu akan mengetahui siapakah yang berada dalam kesesatan yang nyata”
[30]
Katakanlah lagi “Bagaimana pendapat kamu, sekiranya air kamu lenyap, maka siapakah yang dapat mendatangkan kepada kamu air yang mengalir?”