Tuesday 14 August 2012

47. SURAH Muhammad

47. SURAH Muhammad
Dengan nama Allah, Yang Maha Pemurah, lagi Maha Penyayang
[1]
Orang-orang yang kafir dan berpaling dari jalan Allah, Dia mensia-siakan segala amal mereka.
[2]
Dan orang-orang yang beriman dan berbuat baik dan beriman kepada apa yang diturunkan kepada Muhammad (s.a.w), yang merupakan kebenaran daripada Tuhan mereka, Dia akan mengampunkan dosa-dosa mereka, dan memperbaiki keadaan mereka.
[3]
Yang demikian itu kerana, orang-orang yang kafir menurut perkara yang salah, dan bahawa orang-orang yang beriman menurut perkara yang benar daripada Tuhan mereka. Demikianlah Allah menerangkan kepada umat manusia perbandingan mereka.
[4]
Oleh itu, apabila kamu bertemu orang-orang yang kafir (berperang), maka pancunglah lehernya. Sehingga apabila kamu telah menawan mereka, maka teguhkanlah ikatan. Kemudian sama ada hendak memberikan kebebasan atau mengambil penebusnya, sehingga berakhirnya peperangan. Demikianlah, dan sekiranya Allah menghendaki, tentulah Dia membinasakan mereka. Sebaliknya hendak menguji sebahagian kamu terhadap yang lain. Dan orang-orang yang gugur pada jalan Allah, maka Dia tidak sekali-kali akan mensia-siakan amal mereka.
[5]
Dia akan memberikan petunjuk kepada mereka dan memperbaiki keadaan mereka.
[6]
Dan memasukkan mereka ke dalam Syurga yang telah diperkenankanNya kepada mereka.
[7]
Wahai orang-orang beriman, sekiranya kamu menolong Allah nescaya Dia akan menolong kamu dan meneguhkan pendirian kamu.
[8]
Dan orang-orang kafir, maka kecelakaanlah bagi mereka. Dan Dia menghapuskan amal-amal mereka.
[9]
Yang demikian itu kerana mereka membenci apa yang diturunkan oleh Allah. Oleh itu, Dia menghapuskan amal-amal mereka.
[10]
Dan apakah mereka tidak pernah mengembara di muka bumi, kemudian melihat bagaimana kesudahan orang-orang yang terdahulu daripada mereka? Allah telah menghancurkan orang-orang itu. Dan orang-orang yang kafir akan beroleh nasib yang sama.
[11]
Yang demikian itu kerana, Allah Pelindung orang-orang beriman, dan bahawa orang-orang kafir, tiada sesiapapun yang dapat memberikan perlindungan kepada mereka.
[12]
Sesungguhnya Allah akan memasukkan orang-orang beriman dan berbuat baik ke dalam Syurga yang mengalir di bawahnya beberapa sungai. Dan orang-orang kafir, mereka menikmati kesenangan, dan mereka makan sebagaimana binatang-binatang ternak makan. Oleh itu, nerakalah menjadi tempat tinggal bagi mereka.
[13]
Dan bukan sedikit negeri-negeri yang lebih kuat kekuatannya berbanding negerimu ini yang telah memaksamu keluar. Kami binasakan mereka, dan tidak ada sesiapapun yang dapat membela mereka.
[14]
Dan adakah orang-orang yang berada di atas bukti yang nyata daripada Tuhannya, sama seperti orang-orang yang telah diperhiaskan indah kepadanya akan amal jahatnya, dan mereka pula menuruti hawa nafsunya?
[15]
Keadaan Syurga yang telah dijanjikan kepada orang-orang bertakwa. Ada padanya beberapa sungai dari air yang tidak tercemar, dan beberapa sungai dari susu yang tidak berubah rasanya, dan beberapa sungai dari arak yang lazat bagi orang-orang yang meminumnya, dan beberapa sungai dari madu yang suci bersih. Dan mereka di sana beroleh segala jenis buah-buahan, dan keampunan daripada Tuhan mereka. Samakah dengan orang yang tinggal kekal di dalam neraka dan mereka pula diberikan minuman dari air menggelegak sehingga menjadikan isi perut mereka hancur terburai?
[16]
Dan di antara mereka yang mendengarmu, sehingga apabila mereka keluar dari sisimu, berkatalah mereka kepada orang-orang yang diberikan ilmu “Apakah yang dikatakannya tadi?” Mereka itu adalah orang-orang yang telah dikuncikan oleh Allah hati mereka, dan orang-orang yang menuruti hawa nafsunya.
[17]
Dan orang-orang yang menerima petunjuk, Dia akan menambahkan bagi mereka petunjuk, dan memberikan kepada mereka ketakwaan mereka.
[18]
Dan tidak ada yang mereka nantikan melainkan Saat yang akan datang kepada mereka secara mengejut, dan sesungguhnya telah datang tanda-tandanya. Jika demikian, bagaimanakah mereka tatkala peringatan mereka telah datang kepada mereka?
[19]
Dan ketahuilah bahawa tiada Tuhan melainkan Allah, dan pohonkanlah keampunan bagi salah silapmu, dan bagi orang-orang beriman lelaki mahupun perempuan. Dan Allah mengetahui gerak-geri kamu dan tempat tinggal kamu.
[20]
Dan orang-orang beriman berkata “Kenapa tidak diturunkan satu surah?” Kemudian apabila diturunkan satu surah yang tegas dan disebutkan padanya peperangan, sudah tentu engkau akan melihat orang-orang yang ada penyakit di dalam hatinya memandangmu dengan pandangan mata yang kelam dari kematian. Dengan demikian, itulah yang lebih sesuai bagi mereka.
[21]
Mematuhi dan memperkatakan perkataan yang baik. Dan apabila urusan itu ditetapkan wajibnya! Maka kalaulah mereka bersifat benar kepada Allah, tentulah yang demikian itu lebih baik bagi mereka.
[22]
Lalu adakah kamu, sekiranya kamu diberikan kekuasaan, kamu akan melakukan kerosakan di muka bumi, dan memutuskan hubungan persaudaraan?
[23]
Mereka itu adalah orang yang dilaknat oleh Allah. DitulikanNya pendengaran mereka, dan dibutakan penglihatannya.
[24]
Dan adakah mereka sengaja tidak mahu memikirkan Al-Quran? Atau telah ada di hati mereka kunci?
[25]
Sesungguhnya orang-orang yang berbalik ke belakang mereka sesudah nyata kepada mereka petunjuk, syaitanlah yang memperdayakan mereka, dan memanjangkan angan-angan mereka.
[26]
Yang demikian itu kerana, mereka berkata kepada orang-orang yang tidak menyukai apa yang diturunkan oleh Allah “Kami akan mematuhi kamu dalam beberapa perkara” Sedang Allah mengetahui segala yang mereka sembunyikan.
[27]
Dan bagaimanakah apabila malaikat mencabut nyawa mereka sambil memukul muka mereka dan punggung mereka?
[28]
Yang demikian itu kerana, mereka menuruti apa yang menyebabkan kemurkaan Allah, dan membenci apa yang diredhaiNya. Lalu Dia menghapuskan amal-amal mereka.
[29]
Patutkah orang-orang yang ada penyakit di dalam hatinya menyangka bahawa Allah tidak sekali-kali akan menyatakan kebencian mereka?
[30]
Dan sekiranya Kami kehendaki, tentulah Kami akan menunjukkan mereka kepadamu. Dan engkau tetap akan mengenali mereka dengan tanda-tanda mereka. Dan demi sesungguhnya, engkau akan mengenali mereka dari gaya tutur katanya. Dan Allah mengetahui segala apa yang kamu lakukan.
[31]
Dan demi sesungguhnya! Kami tetap akan menguji kamu sehinggalah Kami mengadakan bukti mengenai orang-orang yang berjuang dari kalangan kamu dan orang-orang yang sabar. Dan Kami dapat menguji urusan (sebenar) kamu.
[32]
Sesungguhnya orang-orang yang kafir dan berpaling dari jalan Allah, dan menentang Rasul Allah setelah nyata kepada mereka petunjuk, mereka tidak sekali-kali akan dapat mendatangkan mudarat kepada Allah sedikitpun, dan Dia mensia-siakan amal-amal mereka.
[33]
Wahai orang-orang beriman! Taatlah kepada Allah dan taatlah kepada Rasul Allah, dan janganlah batalkan amal-amal kamu!
[34]
Sesungguhnya orang-orang yang kafir dan berpaling dari jalan Allah, kemudian mati dalam keadaan mereka kafir, maka Allah tidak sekali-kali akan mengampuni mereka.
[35]
Dan janganlah kamu merasa lemah dan mengajak untuk berdamai, padahal kamulah orang-orang yang tertinggi, dan Allah bersama-sama kamu, dan tidak sekali-kali akan dikurangkan bagi kamu amal-amal kamu.
[36]
Sesungguhnya kehidupan dunia hanyalah permainan dan hiburan. Dan jika kamu beriman dan bertakwa, Dia akan memberikan kamu pahala amal kamu, dan tidak akan diminta kepada kamu harta benda kamu.
[37]
Sekiranya Dia meminta kepada kamu untuknya, dan mendesak kamu, nescaya kamu akan berlaku bakhil, dan Dia akan melahirkan pula kebencian kamu.
[38]
Ingatlah, kamu adalah orang-orang yang diajak untuk menderma pada jalan Allah. Sesungguhnya ada di antara kamu yang berlaku bakhil, padahal sesiapa yang berlaku bakhil, maka sesungguhnya dia hanya berlaku bakhil terhadap dirinya sendiri. Dan Allah Maha kaya, sedang kamu semua orang-orang yang miskin. Dan jika kamu berpaling, Dia akan menggantikan kamu dengan kaum yang lain. Dan mereka pula tidak seperti kamu.