13. SURAH Ar-R'ad
Dengan
nama Allah, Yang Maha Pemurah, lagi Maha Penyayang
[1]
Alif,
Laam, Miim, Raa’. Ini adalah ayat-ayat Kitab. Dan apa yang diturunkan kepadamu
daripada Tuhanmu adalah benar, tetapi kebanyakan manusia tidak mempercayai.
[2]
Allah
jua yang meninggikan langit tanpa tiang-tiang sebagaimana yang kamu lihat. Kemudian
Dia bersemayam di atas Arasy, dan menundukkan matahari dan bulan. Tiap-tiap
satu dari keduanya beredar untuk suatu masa yang telah ditetapkan. Dialah jua
yang mentadbir segala urusan. Dia menerangkan tanda-tanda satu persatu, supaya
kamu yakin kepada pertemuan dengan Tuhan kamu.
[3]
Dan
Dialah yang membentangkan muka bumi, dan menjadikan padanya gunung-ganang dan
sungai-sungai. Dan dari tiap-tiap jenis buah-buahan, Dia jadikan
berpasang-pasangan. Dia menutup malam kepada siang silih berganti. Sesungguhnya
semua itu mengandungi tanda-tanda bagi kaum yang berfikir.
[4]
Dan
di bumi, terdapat beberapa bahagian yang berhampiran, dan kebun-kebun anggur,
dan berjenis-jenis tanaman dan pohon-pohon kurma dari akar yang sama dan
pohon-pohon dari akar yang berbeza, yang disirami dengan air yang sama. Dan
Kami lebihkan buah sebahagiannya daripada yang lain. Sesungguhnya yang demikian
itu mengandungi tanda-tanda bagi orang-orang yang memahami.
[5]
Dan
sekiranya engkau merasa hairan, maka hairankanlah perkataan mereka “Adakah
apabila kami telah menjadi tanah, adakah kami akan berada dalam bentuk kejadian
yang baru?” Mereka itulah orang-orang yang kufur kepada Tuhan mereka, dan
merekalah yang dibelenggu pada leher mereka. Dan merekalah penghuni neraka,
mereka kekal di dalamnya.
[6]
Dan
mereka meminta kepadamu untuk menyegerakan perkara buruk sebelum kebaikan, padahal
sesungguhnya telah berlaku sebelum mereka azab-azab yang serupa. Dan sesungguhnya
Tuhanmu mempunyai keampunan bagi manusia sekalipun mereka zalim, dan
sesungguhnya Tuhanmu jugalah amat berat azab seksaNya.
[7]
Dan
berkatalah orang-orang yang kafir “Mengapa tidak diturunkan kepadanya suatu
tanda daripada Tuhannya?” Sesungguhnya engkau hanyalah seorang pemberi amaran, dan
bagi tiap-tiap seorang satu petunjuk.
[8]
Allah
mengetahui akan apa yang dikandung oleh tiap-tiap ibu, dan mengetahui apa yang
kurang dari rahim tersebut atau apa yang lebih. Dan tiap-tiap sesuatu telah
ditetapkan kadarnya di sisiNya.
[9]
Yang
mengetahui perkara-perkara yang ghaib dan yang nyata, Yang Maha Besar, lagi
maha Tinggi.
[10]
Sama
saja, sesiapa di antara kamu yang merahsiakan kata-katanya dan yang
menyatakannya, dan yang bersembunyi pada waktu malam dan yang keluar berjalan
pada waktu siang.
[11]
Baginya
pengiring (malaikat penjaga) dari hadapannya dan dari belakangnya, yang
mengawasi dan menjaganya dengan perintah Allah. Sesungguhnya Allah tidak akan
mengubah apa yang ada pada suatu kaum itu sehinggalah mereka mengubah akan apa
yang ada pada diri mereka sendiri. Dan apabila Allah menghendaki untuk
menimpakan seseorang itu dengan bala bencana, maka tiada sesiapapun yang dapat
berpaling daripadanya, dan tiada sesiapapun yang dapat melindungi mereka
melainkan Dia.
[12]
Dialah
yang memperlihatkan kilat kepada kamu, untuk menakutkan dan memberikan harapan.
Dan Dialah yang membawa naik awan yang berat.
[13]
Dan
Dialah juga yang guruh dan malaikat bertasbih memujiNya, disebabkan takut
kepadaNya. Dan Dialah juga yang menghantarkan petir, lalu Dia mengenakan
dengannya sesiapa yang dikehendakiNya. Dan mereka mempertikaikan mengenai
Allah, padahal Dia Amat berat azab seksanya.
[14]
Kuasa
menerima rayuan yang benar adalah milikNya. Dan benda-benda yang mereka sembah
yang lain daripadaNya, tidak akan dapat menyahut atau memberikan sesuatupun
kepada mereka, tidak lebih seperti orang yang membentangkan kedua tapak
tangannya kepada air supaya sampai ke mulutnya, padahal ia tidak akan sampai
kepadanya. Dan tiadalah rayuan orang-orang yang kafir itu melainkan dalam
kesesatan.
[15]
Dan
kepada Allah jualah sekalian makhluk yang ada di langit dan di bumi bersujud,
sama ada dengan sukarela atau dengan terpaksa. Dan juga bayang-bayang mereka pada
waktu pagi dan petang.
[16]
Bertanyalah
“Siapakah Tuhan langit dan bumi?” Jawablah “Allah” Bertanyalah lagi “Jika
demikian, patutkah kamu menjadikan yang lain dari Allah sebagai Pelindung, yang
tidak dapat mendatangkan sebarang manfaat bagi dirinya sendiri, dan tidak juga
bahaya?” Bertanyalah lagi “Adakah sama orang yang buta dengan orang yang celik?
Atau adakah sama, kegelapan dengan cahaya? Atau adakah sekutu-sekutu yang
mereka jadikan bagi Allah itu telah menciptakan sesuatu seperti ciptaanNya,
sehingga ciptaan-ciptaan tersebut serupa menurut pandangan mereka?” Katakanlah
“Allah jualah yang menciptakan tiap-tiap sesuatu, dan Dialah Yang Maha Esa,
lagi Maha Kuasa”
[17]
Dia
menurunkan air dari langit, dan membanjiri tanah-tanah lembah menurut kadar
yang telah ditetapkan, sambil membawa buih yang terapung-apung. Dan daripada
apa yang dibakar di dalam api untuk dijadikan barang perhiasan atau peralatan yang
diperlukan, timbul juga buih seumpama itu. Demikianlah Allah memberikan contoh
perbandingan mengenai perkara yang benar dan yang salah. Adapun buih itu, maka
akan hilang lenyaplah ia hanyut terbuang. Dan adapun yang berfaedah kepada
manusia, maka ia tetap tinggal di bumi. Demikianlah Allah menerangkan
misal-misal perbandingan.
[18]
Bagi
orang-orang yang menyahut seruan Tuhan mereka sahajalah balasan yang
sebaik-baiknya. Dan orang-orang ingkar yang tidak menyahut seruanNya, kalaulah
mereka mempunyai segala apa jua yang ada di bumi disertai sebanyak itu lagi,
tentulah mereka rela menebus diri dengannya. Mereka itu disediakan baginya
hitungan hisab yang seburuk-buruknya, dan tempat kembali mereka pula ialah
neraka Jahanam, dan amatlah buruk tempat tinggal tersebut.
[19]
Dan
adakah orang yang mengetahui bahawa Al-Quran yang diturunkan kepadamu daripada
Tuhanmu itu perkara yang benar, sama seperti orang yang buta? Sesungguhnya
orang-orang yang mengambil peduli hal tersebut, hanyalah orang-orang yang
berakal sempurna.
[20]
(Iaitu)
orang-orang yang menyempurnakan perjanjian Allah, dan tidak merombak perjanjian
tersebut.
[21]
Dan
juga orang-orang yang menghubungkan apa yang disuruh oleh Allah supaya dihubungkan,
dan yang menaruh kebimbangan terhadap Tuhan mereka, dan takut akan hisab yang
buruk.
[22]
Dan
juga orang-orang yang bersabar kerana mengharapkan Wajah (keredhaan) Tuhan
mereka semata-mata, dan mendirikan sembahyang, dan mendermakan sebahagian dari
apa yang Kami kurniakan kepada mereka, secara bersembunyi mahupun secara
terbuka. Dan mereka pula menolak kejahatan dengan kebaikan. Mereka semua
disediakan baginya tempat kesudahan,
[23]
Syurga
kekal yang mereka akan memasukinya bersama orang-orang yang mengerjakan amal
soleh dari kalangan ibu bapa mereka dan isteri-isteri mereka dan anak-cucu
mereka. Sedang malaikat-malaikat akan masuk kepada mereka dari tiap-tiap pintu.
[24]
(Sambil
mengucapkan) “Selamat sejahtera ke atas kamu, disebabkan kesabaran kamu” Dan
amatlah baik tempat kesudahan itu.
[25]
Dan
orang-orang yang melanggar perjanjian Allah sesudah diikatkannya dan memutuskan
perkara-perkara yang disuruh oleh Allah supaya dihubungkan, dan menyebarkan kerosakan
di muka bumi, mereka itu beroleh laknat, dan mereka beroleh tempat kesudahan
yang seburuk-buruknya.
[26]
Allah
melapangkan rezeki bagi sesiapa yang dikehendakiNya, dan Dialah juga yang
menyempitkannya. Dan mereka bergembira dengan kehidupan dunia, sedang kehidupan
dunia itu tidak lain hanyalah keseronokan semata-mata berbanding hari akhirat.
[27]
Dan
orang-orang kafir berkata “Mengapa tidak diturunkan kepadanya satu tanda daripada
Tuhannya?“ Katakanlah “Sesungguhnya Allah menyesatkan sesiapa yang dikehendakiNya,
dan memberikan petunjukNya kepada sesiapa yang kembali.
[28]
(Iaitu)
orang-orang yang beriman dan tenang tenteram hati mereka dengan zikrullah”
Ketahuilah dengan zikrullah itu, tenang tenteramlah hati.
[29]
Orang-orang
yang beriman dan berbuat baik, bagi merekalah kebahagiaan yang amat menggembirakan
dan tempat kembali yang sebaik-baiknya.
[30]
Demikianlah
Kami utuskan engkau kepada suatu umat yang telah berlalu sebelumnya beberapa
umat, supaya engkau membacakan kepada mereka apa yang Kami wahyukan kepadamu,
sedang mereka kufur kepada Tuhan Yang Maha Pemurah. Katakanlah “Dialah Tuhanku,
tiada Tuhan melainkan Dia. KepadaNyalah aku berserah diri, dan kepadaNyalah
tempat kembaliku”
[31]
Dan
kalaulah ada mana-mana Kitab Suci yang dengannya gunung-ganang terbongkar
bergerak dari tempatnya, atau dengan sebabnya bumi dipecahbelahkan mengeluarkan
isi kandungannya, atau dengan sebabnya orang-orang mati dapat berkata-kata.
Bahkan segala perintah hanyalah bagi Allah. Maka tidakkah orang-orang yang
beriman mengetahui bahawa kalaulah Allah menghendaki, tentulah Dia memberikan
petunjuk kepada umat manusia seluruhnya. Dan orang-orang yang kafir akan
sentiasa ditimpa bala bencana disebabkan apa yang mereka lakukan, atau ia akan
menimpa berhampiran dengan tempat tinggal mereka, sehinggalah datang janji
Allah. Sesungguhnya Allah tidak memungkiri janjiNya.
[32]
Dan
sesungguhnya telah diejek-ejek Rasul-rasul sebelummu, lalu Aku biarkan
orang-orang yang tidak percaya kepada Rasul-rasul berkenaan ke suatu masa
tertentu, kemudian Aku timpakan mereka dengan azab. Maka tidaklah terperi
seksanya azabKu itu.
[33]
Sesudah
itu, adakah (diakui) Dialah yang mengawasi tiap-tiap diri untuk apa yang telah
dia lakukan? Dalam pada itu, mereka tetap jua menjadikan beberapa sekutu bagi Allah.
Katakanlah “Sebutkanlah mereka, atau adakah kamu hendak memberitahu Dia akan
apa yang tidak diketahuiNya di bumi? Atau (kamu menyebutkan) sekadar perkataan
pada zahirnya sahaja?” Sebenarnya orang-orang yang kafir itu telah diperhiaskan
untuk memandang baik tipu daya mereka, dan mereka telah disekat dari Jalan
(yang benar). Dan sesiapa yang disesatkan oleh Allah, maka tidak ada sesiapapun yang
dapat memberikan petunjuk kepadanya.
[34]
Mereka
beroleh azab dalam kehidupan dunia, dan sesungguhnya azab hari akhirat lebih
menyeksakan lagi. Dan tiadalah bagi mereka, sesiapapun yang dapat melindungi
mereka daripada Allah.
[35]
Sifat
Syurga yang dijanjikan kepada orang-orang yang bertakwa itu ialah air
sungai-sungainya sentiasa mengalir di sekitar tamannya. Makanannya kekal tidak
putus-putus dan naungannya pula sentiasa redup. Itulah kesudahan usaha
orang-orang yang bertakwa, sedang kesudahan usaha orang-orang yang kafir ialah
neraka.
[36]
Dan
orang-orang yang Kami berikan Kitab, mereka bersukacita dengan apa yang Kami
turunkan kepadamu. Dan di antara beberapa kumpulan dari kalangan orang-orang
itu juga ada yang mengingkari sebahagian daripadanya. Katakanlah “Sesungguhnya
aku hanya diperintahkan supaya menyembah Allah, dan supaya aku tidak
mempersekutukanNya dengan sesuatu yang lain. KepadaNyalah aku menyeru, dan
kepadaNyalah tempat kembaliku”
[37]
Dan
demikianlah Kami menurunkan ia sebagai peraturan dalam bahasa Arab. Dan jika
engkau turuti kehendak hawa nafsu mereka sesudah datang kepadamu pengetahuan,
maka tidaklah engkau beroleh daripada Allah sesuatupun yang dapat memberikan
perlindungan kepadamu.
[38]
Dan
demi sesungguhnya! Kami telah mengutuskan Rasul-rasul sebelummu, dan Kami
jadikan bagi mereka isteri-isteri dan zuriat keturunan. Dan tiadalah sebarang
kuasa bagi seseorang Rasul itu untuk mendatangkan suatu tanda melainkan dengan
izin Allah. Bagi tiap-tiap masa, ada Kitab.
[39]
Allah
menghapuskan apa jua yang dikehendakiNya dan juga mengesahkan. Dan di sisiNya
terdapat Ummul-Kitab (Lauh Mahfuz).
[40]
Sama
ada Kami perlihatkan kepadamu sebahagian dari apa yang Kami janjikan untuk
mereka atau Kami wafatkanmu, maka engkau hanyalah menyampaikan. Dan urusan Kami
pula, menghitung (dan membalas) mereka.
[41]
Mengapa
mereka tidak mahu memerhatikan bahawa Kami datangi daerah bumi dengan
mengurangkannya sedikit demi sedikit dari sempadan-sempadannya? Dan Allah
jualah yang menghakimi. Tiada sesiapapun yang dapat menghalang hukumNya, dan
Dialah juga yang amat cepat hitungan hisabNya.
[42]
Dan
sesungguhnya orang-orang sebelum mereka telah melancarkan rancangan. Oleh itu,
bagi Allah jualah segala rancangan. Dia mengetahui apa yang diusahakan oleh
tiap-tiap diri. Dan orang-orang yang kafir akan mengetahui untuk siapakah
tempat kesudahan.
[43]
Dan
orang-orang yang kafir itu berkata “Engkau bukanlah seorang Rasul” Katakanlah
“Cukuplah Allah menjadi saksi antaraku dengan kamu, dan sesiapa sahaja yang
menguasai ilmu Kitab”